human rights watch

onsdag 10 april 2013

”Jag tar hellre mitt liv än att de hittar mig




Göteborg. Sayeh, 18, har rymt från ett tvångsäktenskap i Iran, våldtagits och kidnappats av en sexhandlarliga. Hon undkom genom att fly på nytt – den här gången till Sverige. Nu är hon en av alla tusentals människor som väntar på att bli utvisade.
Sayeh är 18 år och har tvingats fly från sin egen mamma. I Italien dit hon först flydde har hon har våldtagits och hållits fången av sexhandlare.
Den enda tryggheten hon har kvar är farbrodern i Sverige. Men nu ska hon tvingas lämna landet.
Det är orättvist att jag ska behöva skickas tillbaka till Italien efter allt jag gått igenom. Jag är bara 18 år, säger Sayeh.
Sayeh kommer från staden Isfahan i Iran. Hon är muslim och förälskade sig i kristen man som hon inledde ett förhållande med. När hennes mamma fick veta det hotades hon och tvingades gifta sig med en 25 år äldre man.
Några dagar efter bröllopet, den åttonde november i fjol, flydde hon till Italien.
– Jag visste ingenting om vad jag skulle göra när jag kom fram men min syster hade haft kontakt med några personer som skulle hjälpa mig att få ett jobb.
Mannen som mötte Sayeh visade sig i stället vara hennes värsta fiende. Han tog hennes pass och förde henne till en lägenhet där han påstod att hon skulle få träffa en advokat.
– När jag kom in i lägenheten möttes jag av två män, de tog in mig i ett rum och stängde dörren. Sedan våldtog de mig.
Mannen stod kvar utanför dörren. När de två männen var klara mordhotade han Sayeh.
– Han sa att han skulle skära brösten av mig om jag bråkade. Att döda mig var inte tillräckligt, och om jag försökte rymma skulle de hitta mig var jag än gömde mig. Han sa att de hade kontakter med polisen och att det var lönlöst att försöka anmäla, säger Sayeh.
Hon låstes in i en lägenhet där en annan kvinna redan hölls fången. Kvinnan berättade för Sayheh att hon tvingades sälja sex och att hon varit där i flera månader.
Dagen efter våldtogs Sayeh igen – denna gång av mannen som skulle hjälpa henne.
– Han sa att jag skulle betala igen pengarna för resan, min syster hade bara betalt hälften och nu skulle jag få arbeta av resten.
I ett obevakat ögonblick stod ytterdörren öppen och Sayeh flydde ut på gatan. Hon fick kontakt med en iransk butiksägare som hjälpte henne och ordnade en plats på lastbil på väg norrut.
– Jag fick sitta gömd inne i lastutrymmet bakom kartonger med tomater, berättar Sayeh.
Färden gick mot Sverige och till hennes farbror som då bodde i Norrköping. Lastbilschauffören släppte av henne i Göteborg och hon gick raka vägen till polisen som lämnade över henne till Migrationsverket.
Där berättade hon om tvångsäktenskapet, våldtäkterna i Rom och flykten från sexhandlarna.
Men Migrationsverket prövade aldrig hennes asylskäl. I den europeiska databasen Eurodac fanns hon registrerad från visumansökan till Italien. Därför har Migrationsverket beslutat att skicka henne dit med stöd av paragraferna i Dublinförordningen som säger att asylansökningar ska prövas i det land som personen först anländer till.
Sedan den 20 mars har den svenska polisen order om att verkställa ­Sayehs överföring till Italien.
Hon har varit inlagd på Östra sjukhusets psykmottagning i flera omgångar och bedöms enligt ett läkarutlåtande vara självmordbenägen samt lida av en allvarlig depression. Enligt läkarna behöver hon minst två år av kontinuerlig vård för att bearbeta sina trauman.
– De kommer att hitta mig och döda mig om jag skickas till Italien. Då tar jag hellre mitt eget liv, säger Sayeh, som nu bor hos sin farbror.
Frivilliga från Rädda Barnen har nu engagerat sig i hennes fall och en jurist har överklagat Migrationsverkets beslut. Men verkställighetsbeslutet står än så länge fast.
– Det är ett omänskligt beslut att skicka tillbaka en människa i en sådan situation där hon riskerar döden. Det är viktigt att vi tar vårt ansvar och bryr oss. Vi påstår oss vara ett land som står för mänskliga rättigheter och ändå har vi ett migrationsverk som skickar tillbaka människor till förödelse, säger Linda Moloudi på Rädda Barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar