human rights watch

söndag 11 augusti 2013

När man pekar med en finger mot en annan med fördöms ide, men man glömmer väl att tre fingrar bakåt mot själv.


När man pekar med en finger mot en annan med fördöms ide, men man glömmer väl att tre fingrar bakåt mot själv.
Jag menar du fördömer dig själv tre gånger mer än det du som tycker.


Att fördöma andra
Detta handlar om min hälsa:
När jag förminskar eller fördömer en annan människa,
ett barn eller en vuxen, så skadar jag mig själv.
Jag försvagas av att fördöma andra. Tappar själv lust och
humör. Mår illa. Min immunkapacitet blir lägre.( Att det är
så går att bevisa ända ner på de vita blodkropparnas nivå.)
När jag har förminskande och fördömande tankar om en annan
människa blir jag på olika sätt ofri. Jag får svårare att visa mig
helt öppen mot den människa ( patienten, kunden, eleven....)
Jag får svårare att härligt och varmt se den människan in i ögonen.
Det bästa av mig lyser inte längre lika självklart mot den människa.
Jag börjar undvika honom eller henne.
En " distansering" börjar.
Jag mår dåligt och jag får skuldkänslor.
Jag känner innerst inne att jag är skild från det bästa i mig.
Jag och den andra människan kommer aldrig " i dans med
varandra". Jag säger inte att detta är lätt.
Jag säger inte att jag själv klarar att leva utan att klandra
och skuldbelägga andra människor.
Men vad jag säger är: Det har blivit sant för mig, att när jag
fördömer andra människor så skadar och försvagar jag mig själv.
Jag mår aldrig själv bra då.
En människa som har föraktfulla tankar om en annan människa är
ju inte lycklig. Det vet alla.
Alla människor får negativa och fördömande tankar om andra
människor är sjuka behöver träffa en psykolog man för att må bli bättre.
Det får vi alla blir mot de som pekar på andra människa eller fördömer andra
människor. Frågan är hur jag reflekterar över dessa mina tankar.
Så om du hamnar i anklagelse och fördömanden mot en annan människa-
Ta upp bilden ovan i huvudet:
När man " pekar fingrar " och fördömer, anklagar och lägger ut
skuld, glömmer man lätt att tre fingrar pekar bakåt – mot en själv.
Samuel 
Behandla andra som du själv vill bli behandlad, stick aldrig någon i ryggen som du själv inte vill bli stucken av..
Glöm aldrig när du pratar illa bakom ryggen mot en annan människa, kommer ditt ord någon gång fram till personen, fördom aldrig någon som du känner inte på riktigt bara du gillar inte personen på grund av att du är avundsjuka på honom, henne tänk innan du skulle bedöma något om någon tänk innan du skulle göra något mot någon. Du kommer ångrar dig , gör inte saker som du skulle ångra dig sedan, det  är inte bra för din själ.  tackar linda för att har läst hennes skrivelse och fixat det. mvh samuel



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar